-- Technische aspecten, met name baltechniek;
-- Tactische aspecten: inzicht;
-- Conditionele aspecten: snelheid, wendbaarheid;
-- Motivatie/mentaliteit: alertheid, doorzettingsvermogen, sportief gedrag.
-- Aanwezigheid op de trainingen (presentielijst)
Bij de jongste categorieen zijn de sociale aspecten ook heel belangrijk (vriendjes, school, etc). Selectie vindt plaats bij A,- B,- C, en D-eerste lijns teams. Bij de D8 teams en de jongste jeugd teams zullen de niet technische criteria, maar sociale factoren zoals, leeftijd en lichamelijke factoren zwaarder wegen.
Doelstelling
Het formeren van homogene groepen, waarin de meisjes en jongens optimaal kunnen functioneren.
Sub-doelstellingen
-- Het scheppen van voorwaarden voor de prestatieve opbouw van de vereniging.
-- Zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wensen van de jeugd, de ouders, de trainers en de coaches.
Selectie en doorstroming
Om te zorgen voor een goede planning voor wat betreft het selecteren van spelers maken we gebruik van een stappenplan:
Stap 1 ( maart)
De technische commissie verzoekt de coaches en de trainers digitaal via de web-site de "TIPS" van iedere speler(ster) onafhankelijk van elkaar in te vullen. TIPS is een speler volgsysteem en omvat informatie over de spelers, zoals techniek, tactisch inzicht, wedstrijdmentaliteit en inzet.
Stap 2 (eind april)
De coordinatoren verzamelen de ingevulde TIPS informatie van de web-site.
Stap 3 (mei)
De technische commissie gaat met de verkregen informatie de voorlopige selectie-trainingsgroepen samenstellen. Deze worden gepubliceerd op de web-site. Daarnaast gaat de TC de trainers en coaches inventariseren voor het komende seizoen. Stap 4 (juni)
Nadat de voorlopige teamindelingen worden vastgesteld, kunnen er voor of na de zomervakantie oefenwedstrijden worden gespeeld. Trainers en coaches worden ingedeeld voor het trainen en begeleiden van de teams voor het nieuwe seizoen.
Stap 5 (eind augustus)
De technische commissie bepaald samen enkele trainers en in samenspraak met de coach de definitieve teamindeling. Deze teamindeling wordt op de web-site geplaatst en in het krantje
Beoordelingen van de spelers(sters) via TIPS
De Technische Commisie maakt gebruik van de TIPS module die op de web-site staat. TIPS staat voor: Techniek - Inzicht - Persoonlijkheid - Snelheid. Voor ieder onderdeel kan per speler(ster) een waardering worden gegeven. Deze digitale registratie wordt door de TC beschikbaar gemaakt aan de trainers en coaches/teammanagers. Het streven is om meerdere keren per jaar deze te laten invullen door trainers en coaches. En omdat iedere beoordeling opgeslagen wordt ontstaat in de tijd een overzicht hoe een bepaalde speler(ster) zich heeft ontwikkeld. De technische commissie zal deze informatie evalueren en meenemen in de selectieprocedure.
Het volledige PDF document over "Analyseren en Selecteren" kun je hier downloaden
Het coachen van een hockeyteam is een vak apart. Om coaches hierbij te helpen, is voor hen hier enige informatie verzameld. Er is een eenvoudige Handleiding voor Coaches die hier als PDF file gedownload kan worden.
Voor de jongste jeugd teams en de ouders/coaches van de jongste teams is er een PDF file waarin de spelregels voor 3-tal, 6-tal en 8-tal hockey uitgelegd wordt. "3 Hoeraatjes voor Hockey" kan dus ook gedownload worden. Leuke informatie om met het team en de ouders door te nemen.
De begeleiding van de Jongste Jeugd teams door de ouders wordt door de KNHB en de club gestimuleerd omdat deze groep de kinderen van 6 tot 8 jaar beter begrijpt en dus beter kan begeleiden. In de PDF file "Coachen en begeleidend fluiten van de Jongste Jeugd" staat hoe je als ouder de begeleiding kan uitvoeren.
De documenten die hieronder staan kunnen ook gedownload worden en geven per spelerscategorie meer informatie over het coachen van deze teams:
Invallen in andere teams
Indien er een tekort is aan spelers (minder dan 11), kan er een speler uit een lager team worden gevraagd (A vraagt B, B vraagt C etc). Een speler uit bv een A-team mag niet invallen in een B-team maar een speler uit D1 mag wel in D2 invallen. Na de D teams vallen meisjes niet meer in bij de jongens teams en omgekeerd.
Voordat een speler(ster) gaat invallen in een ander team in dezelfde leeftijdscategorie dan hebben de coaches hierover onderling contact. Als een speler van een ander team invalt dan mag dit niet "ten koste" gaan van de spelers die al in dat team ingedeeld zijn. Het is niet de bedoeling dat zij dan minder gaan spelen dan de speler(ster) die invalt.
Coaches regelen dus zelf invallers, wel altijd via de andere coach. De coach van het team waar uit "geleend" wordt bepaald, in overleg met de speler, wie er kan invallen. Het streven is dat invalbeurten evenredig verdeeld worden. Indien er afgeweken wordt van deze regel dan zal dat gaan in overleg me de TC.
Als coaches voor het invallen contact opnemen met een coach van een team dat speelt in een hogere leeftijdscategorie dan moet vooraf contact worden opgenomen met de TC en besproken worden omdat in sommige teams spelers(lsters) zitten die een dispensatie hebben voor wat betreft hun leeftijd.
Gedurende het jaar worden er verschillende bijeenkomsten voor trainers en de coaches georganiseerd. De TC zal via de e-mail of met een berichtje op de home pagina van de web-site de trainers/coaches op tijd informeren. Ook andere leden of ouders van jeugdleden die belangstelling hebben voor training geven en coachen zijn dan van harte welkom.
Voordat de teams ingedeeld worden voor een volgend seizoen is er een beoordeling van de verschilllende spelers(sters). Om goede trainingen te kunnen geven is het ook belangrijk dat de trainers opgeleid worden en dat de trainers en de trainingen die ze geven geƫvalueerd worden. Een evaluatie formulier kan hier gedownload worden.
De evaluatie van een training bestaat uit een aantal onderdelen:
- Loopt de training?
Heeft de trainer(ster) de aandacht van de groep tijdens de training?
Legt de trainer(ster) duidelijk de oefeningen uit?
Loopt de organisatie van de training?
- Lukt de training?
Kunnen de spelers(sters) de opdrachten uitvoeren?
Wordt de organisatie van de trainining aangepast?
Vindt er een afsluiting plaats?
- Wordt er van de training geleerd?
Heeft de training een leereffect?
Past de opbouw van de oefeningen bij de trainingsgroep?
De TC gebruikt dit evaluatie formulier voor de beoordeling van de trainers. Coaches en de teammanagers kunnen hiervan ook gebruik maken. Spelers en trainer moeten na afloop van de training met plezier van het veld komen zodat ze weer uitkijken naar de volgende training. Een goede evaluatie van de trainingen zorgt ervoor dat het plezier in de trainingen en de kwaliteit van de trainingen omhoog gaat.