Arbitrage

De spelbegeleiding, ofwel het ‘fluiten’ wordt op twee manieren geregeld. Bij de jongste jeugd (F- en E-teams) zijn het de ouders die, samen met een ouder van de tegenpartij, de wedstrijd in goede banen leiden. Hierbij ligt de nadruk echt op begeleiden van het spel. Er is nadrukkelijk geen sprake van scheidsrechteren. De spelleider zorgt voor plezier, veiligheid en leren en ervaren. Als het nodig is dan kan een spelleider het spel onderbreken om uitleg te geven over situaties die de spelers niet begrijpen. Bij de KNHB kun je nog meer informatie vinden over de spelregels bij de jongste jeugd en het spel begeleiden. Ook zijn daar leuke publicaties zoals 3 Hoeraatjes voor hockey.

Vanaf de D-jeugd worden er scheidsrechters door de club ingepland om de wedstrijden te fluiten. Jeugdleden vanaf de B worden opgeleid om wedstrijden te kunnen fluiten. Samen met opgeleide senior-leden worden zij door de arbitragecommissie ingedeeld op de thuiswedstrijden. De coördinatoren arbitrage maken iedere wedstrijdperiode een rooster.

De spelregels opfrissen kun je op de website van de KNHB of op hockey.nl.

Inroostering fluiten

Wil je weten wanneer je moet fluiten? Je kunt dit vinden onder Rooster arbitrage. Kun je niet, dan probeer je zelf vervanging te zoeken. Je kunt de lijst met scheidsrechters vinden door in te loggen in LISA. Lukt het je echt niet om een vervanger te regelen, dan stuur je een mailtje naar [email protected].